منطق مدل و خود ارزیابی در مدل

منطق حاکم بر مدل، منطق RADAR می‌باشد که واحد بازرگانی سازمان‌ها هم باید بر اساس آن رویکردهای مناسب را جهت تحقق معیارهای مدل، طراحی و اجرا نمایند و هم بر اساس این منطق عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهند تا بتوانند نقاط قوت و فرصت‌های بهبود را مشخص نموده و رویکردهای لازم را جاری و پیاده‌سازی کنند. منطق RADAR به طور کامل در فصل ۴ توضیح داده خواهد شد.

خود ارزیابی[۱] در مدل:

خودارزیابی، یک بازنگری منظم، سیستماتیک و جامع از فعالیت‌های واحد بازرگانی یک سازمان است. این فرایند، به واحد بازرگانی و سازمان مربوطه اجازه می‌دهد تا به طور شفاف، نقاط قوت و نیز حوزه‌های نیاز به بهبود را شناسایی کنند.

رویکردهای فرایند خود ارزیابی بر مبنای مدل تعالی بازرگانی، به روش‌های مختلفی اجرا می‌شوند که در فصل ۴، به صورت کامل شرح داده می‌شوند.

سازمان متقاضی پس از انجام خودارزیابی، توسط تیم ارزیابان، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. جهت اطمینان از همگونی امتیازاتی که توسط این ارزیابان داده می‌شود، همه آن‌ها تحت آموزش‌های جمعی قرار می‌گیرند.

گزارش ارسالی سازمان‌ها یا به عبارت بهتر اظهارنامه تعالی، بر اساس نقاط قوت و زمینه‌های قابل‌بهبود ارزیابی شده و سپس تیم ارزیابان، بازدید از محل واحد بازرگانی را انجام داده و ابهامات موجود در اظهارنامه را رفع و پاسخ سؤالات خود را از سازمان دریافت می‌کنند.

متعاقب آن، با تشکیل جلسه اجماع و قطعیت نظر تیم ارزیابی، امتیاز تیم ارزیابی تعیین و مراتب به دبیرخانه اعلام می‌گردد. کمیته داوری تصمیم نهایی را در خصوص سطح تعالی سازمان متقاضی اتخاذ خواهد کرد.

تصمیم نهایی درباره امتیاز و نتیجه حاصل از ارزیابی پس از طی مراحل مربوطه، توسط دبیرخانه به اطلاع سازمان متقاضی خواهد رسید.

و در پایان فرایند و بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته، گزارش بازخور توسط تیم ارزیابی از سوی دبیرخانه برای متقاضیان ارسال می‌شود، در صورت درخواست متقاضی، دبیرخانه جایزه همچنین می‌تواند جلسه‌ای را برای بحث بین سازمان متقاضی و تیم ارزیابی تنها جهت تفهیم و تبیین گزارش، هماهنگ نماید. هدف از این امر، اطمینان یافتن از دریافت گزارش معتبر و قابل استفاده توسط سازمان‌های متقاضی است.

شکل( ۲-۵) نتایج حاصل از پیاده سازی مدل تعالی بازرگانی در واحد بازرگانی را نشان می‌دهد.

شکل(۲-۵) نتایج حاصل از پیاده‌سازی مدل تعالی بازرگانی

شکل(۲-۶) فرایند کلی کار در پیاده‌سازی مدل تعالی بازرگانی

[۱] Self- Assessment

 

 

WhatsApp
Print
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn

سایر مقالات

فصل 4

منطق RADAR

 استفاده از یک منطق مشترک در خودارزیابی سازمان‌ها مثل منطق RADAR این مزیت فوق‌العاده را دارد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا از نتایج بهترین

توضیحات بیشتر »