مجموعه ای تخصصی که ماموریت آن تشویق، آموزش، ارائه مشاوره و منتورینگ در زمینه ایجاد زیرساخت های علمی، کاربردی وبکارگیری آنها در واحدهای بازرگانی شرکت های ایرانی با هدف تقویت و توانمندسازی سازمان ها به نحوی که بتوانند با ایجاد زیر ساخت ها و استقرار مدل های مناسب به چارچوب مناسبی برای اعمال روش های نوین مدیریت بازرگانی در سازمان خود دست یابند و نقاط قوت و زمینه های بهبود خود را بشناسند و در جهت تعریف برنامه های بهبود آنها به صورت مستمر گام بردارند.
ایجاد زیرساخت برای داشتن کشوری غنی در حوزه تربیت بازرگانان و واحدهای چابک با توانمندی بالا در حوزه تجارت بین المللی تا ۵ سال آینده
تشویق به تعالی واحدهای بازرگانی برای تقویت صنایع، معادن و کشاورزی با رویکردی صادرات محور
فضای مدیریت بازرگانی در کسب وکارها حداقل از سه وجه تغییر کرده است. که این تغییرات عبارتند از:
محیط رقابت به شکل فزآینده ای پیچیده شده است، کارها بزرگتر و افراد بیشتر، با تخصص های متنوع تری درگیر انجام آن ها شده اند. همچنین این مقوله از حیث جغرافیایی نیز گسترده تر شده و باید به طور مداوم از زمان بندی های فشرده اجرایی تبعیت کرد تا بتوان نیازهای مشتری و انتظارات مشخص شده ذی نفعان را برآورده نمود
روش انجام فعالیت های مدیریتی در حوزه بازرگانی، نیز دستخوش تغییرات شده است.بدین معنا که ظهور ابزارهای مختلف و جدید در این حوزه، و بهره مندی این حوزه از نوآوری ها و فناوری های متعدد، دست به دست هم داده و بر تجارب مدیریت بازرگانی تاثیر گذاشته اند. ناگفته نماند که این تحولات به نوبه خود نیز، باعث ایجاد تغییراتی در نقش مدیرواحد بازرگانی سازمان ها و حتی رهبران آن سازمان ها گردیده است
درفضای کسب و کارها، مدل ها وابزارهای مدیریتی متعددی جهت بهره برداری و توسعه سازمان ها ارائه گردیده است، که همه این ابزارها کاملا دریکدیگر تنیده شده اند و استفاده نادرست از آن ها منجر به عواملی مانند: افزایش سربارها، سردرگمی ناشی از مدل های متعدد گشته و از نظر مصارف تجاری و تخصیص منابع نیز، بسیار پر هزینه خواهد بود.
برای رقابتپذیر بودن در بازارهایی که بهسرعت در حال تغییر است، میبایست راهکارهایی جهت افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها پیدا نمود و همواره سازمانها را به سمتی سوق داد که نهتنها توان پیشبینی مشکلات و ارائه راهحلهای قابلاجرا را داشته باشند، بلکه بتوانند به سمت متعالی شدن و از خوب به عالی رفتن، نیز گامهای اساسی بردارند.
به عبارتی چنین برمی آید که رسیدن به یک موضع قدرتمند رقابتی، نیازمند بهبودهای مستمر است. در همین جاست که استفاده از مدلهای مدیریتی میتواند کمک کند. انتخاب صحیح و درست یک مدل در فضای کسبوکار میتواند بر بهبود بلوغ و تکامل سازمان تمرکز داشته باشد تا به شما در پیشرفت سازمان و تحقق اهداف آن کمک کند.
استفاده از مدلهای مدیریتی به عنوان رهنمودهایی برای شما خواهند بود که چگونه فرایندها را شناخته، تعریف کرده و آنها را استاندارد نمایید. اثربخشی کارها را افزایش داده، دوباره کاریها را محدود کرده، بازده سازمان را اندازهگیری نموده و از دادهها برای مدیریت کسبوکار خود استفاده کنید.
در این راستا، کمیسیون توانمندسازی انجمن شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان پس از انجام مطالعات آسیبشناسی و نیز مطالعه فعالیتهای صورت گرفته پیرامون دلایل عدم توفیق شرکتها در بخش توسعه بازار و بازرگانی خود، اقدام به تعریف پروژهای متفاوت ازآنچه در قبل برای توانمندسازی واحدهای بازرگانی شرکتها انجام گرفته را تعریف و اجرا نموده است.
راهاندازی ” مرکز تعالی مدیریت بازرگانی” و طراحی ” مدل تعالی بازرگانی” دو سرفصل اصلی و البته مرتبط با یکدیگرند که ماحصل نتیجهی پروژه مذکور میباشد؛ اما بدون شک نتایج به دست آمده، صرفاً چراغی را برای ادامه حرکت در مسیر جریان توانمندسازی بدنه مدیریتی واحد بازرگانی شرکتها فراهم نموده که میبایست در ادامه این راه دشوار، مصمم به اجرا و بهبود مستمر بود.
طراحان مدل تعالی بازرگانی اعتقاد دارند که مهمترین رمز موفقیت شرکتها در آینده، توانمندسازی و توسعه زیرساختهای مدیریتی، مخصوصاً مدیریت واحد بازرگانی شرکت هاست.
در همین راستا، به دلیل کاستیها و مشکلات بسیار زیاد در حوزه مدیریت بازرگانی شرکتهای ایرانی، تمرکز بر توانمندسازی مدیران شرکتها در حوزه بازرگانی و مدیران واحدهای بازرگانی آنها بهعنوان اولویت اول کاری کمیسیون توانمندسازی انجمن قرار گرفت و با تأسیس مرکزی با عنوان ” مرکز تعالی مدیریت بازرگانی ” سعی در انجام رسالت خود در توسعه توانمندیهای مدیران و رهبران شرکتها برای توسعه مدیریت بازرگانی کشور و ارتقا آن در سطح بینالمللی و افزایش صادرات خدمات و محصولات، بهویژه خدمات و محصولات شرکتهای دانشبنیان نمود.
مرکز تعالی مدیریت بازرگانی، مجموعهای تخصصی است که مأموریت آن تشویق، آموزش، ارائه مشاوره و منتورینگ در زمینه ایجاد زیرساختهای علمی و بهکارگیری آنها در واحدهای بازرگانی شرکتها، با هدف تقویت و توانمندسازی سازمانها است به نحوی که بتوانند با ایجاد زیرساختها و استقرار مدلهای مناسب به چارچوب مناسبی برای اعمال روشهای نوین مدیریت بازرگانی در سازمان خود دست یابند و نقاط قوت و زمینههای بهبود خود را شناسایی و در جهت تعریف برنامههای بهبود آنها به صورت مستمر گام بردارند.
طراحی مدل تعالی بازرگانی، یکی از اولین اقدامات این مرکز میباشد که به منظور پوشش دادن خلا، یک مدل بومی و تخصصی در شرکتها برای ایجاد و توسعه زیرساختهای بازرگانی و افزایش عمر مؤثر شرکتها، علیالخصوص شرکتهای دانشبنیان و نوآور و مشخص نمودن مسیر تعالی واحد بازرگانی شرکتها، انجام پذیرفت.
این مدل چارچوب مبتنی بر مجموعهای از ارزشهای محوری، معیارها و شاخصها در بخش بازرگانی سازمانها است که به مدیران واحد بازرگانی کمک مینماید تا با ارزیابی مستمر فعالیتها، فرایند نتایج حاصل از عملکرد خود، نقاط ضعف، قوت و فرصتها را شناسایی و برای بهبود آنها و رسیدن به یک واحد یادگیرنده و توسعه یافته برنامهریزی و تلاش کنند.
در طراحی این مدل از تجربیات و نتایج مدلهای تعالی سازمانی مخصوصاً EFQM و تعالی منابع انسانی ایران و همچنین از نظرات اندیشمندان داخلی و مدیران بازرگانی موفق شرکتها، استفاده گردیده است که در ادامه این مدل بهطور کامل شرح و معرفی خواهد شد.
یکی از دلایل عمده عدم توفیق برخی از شرکت ها، مخصوصا شرکت های نوآور در فضای بازرگانی و افزایش سهم بازار داخلی و بین المللی خود، جدی نگرفتن بحث ایجاد و توسعه زیر ساخت های بازرگانی در واحدهای بازرگانی می باشد و این در حالی ست که اکثر این شرکت ها، پتانسیل حضور در بازارهای رقابتی را دارا هستند.
در این راستا، کمیسیون توانمندسازی انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان پس از انجام مطالعات آسیب شناسی و نیز مطالعه فعالیت های صورت گرفته پیرامون دلایل عدم توفیق شرکت ها در بخش توسعه بازار و بازرگانی خود، اقدام به تعریف پروژه ای متفاوت از آنچه در قبل برای توانمند سازی واحدهای بازرگانی شرکت ها انجام گرفته را تعریف و اجرا نموده است.
راه اندازی ” مرکز تعالی مدیریت بازرگانی” و طراحی ” مدل تعالی بازرگانی” دو سر فصل اصلی و البته مرتبط با یکدیگرند که ماحاصل نتیجه ی پروژه مذکور می باشد. اما بدون شک نتایج به دست آمده، صرفا چراغی را برای ادامه حرکت در مسیر جریان توانمند سازی بدنه مدیریتی واحد بازرگانی شرکت ها فراهم نموده که می بایست در ادامه این راه دشوار، مصمم به اجرا و بهبود مستمر بود.
طراحان مدل تعالی بازرگانی اعتقاد دارند که مهم ترین رمز موفقیت شرکت ها در آینده، توانمند سازی و توسعه زیرساخت های مدیریتی، مخصوصا مدیریت واحد بازرگانی شرکت هاست.
در همین راستا، به دلیل کاستی ها و مشکلات بسیار زیاد در حوزه مدیریت بازرگانی شرکت های ایرانی، تمرکز بر توانمند سازی مدیران شرکت ها در حوزه بازرگانی و مدیران واحدهای بازرگانی آن ها به عنوان اولویت اول کاری کمیسیون توانمند سازی انجمن قرار گرفت و با تاسیس مرکزی با عنوان ” مرکز تعالی مدیریت بازرگانی ” سعی در انجام رسالت خود در توسعه توانمندی های مدیران و رهبران شرکت ها برای توسعه مدیریت بازرگانی کشور و ارتقا آن در سطح بین المللی و افزایش صادرات خدمات و محصولات، به ویژه خدمات و محصولات شرکت های دانش بنیان نمود.
با توجه به همکاری های انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان با اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در پیاده سازی اهداف مرکز تعالی مدیریت بازرگانی در تاریخ 98/۰۲/30 مقرر گردید به منظور رعایت قوانین اتاق اصفهان ، فعالیت های اجرایی این مرکز در اتاق اصفهان با عنوان شورای تعالی بازرگانی پیگیری و دنبال شود.
به همین منظور این مرکز در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تحت عنوان ” شورای تعالی بازرگانی” در حال فعالیت می باشد.