اهداف مدل تعالی بازرگانی

مهم ترین هدف درطراحی مدل تعالی بازرگانی،افزایش توان مدیران بازرگانی و متعاقب آن رهبران سازمان هاست که از طریق به کارگیری مدل بتوانند به چارچوب مناسبی برای اعمال روش های نوین مدیریت بازرگانی در سازمان خود پرداخته و واحد بازرگانی را در مسیر تعالی هدایت کنند.

۱-در مدل تعالی بازرگانی توجه زیادی به فعالیت های مرتبط با حوزه مدیریت بازرگانی شده است و سعی دارد از طریق مشخص نمودن وضعیت موجود واحد بازرگانی یک سازمان، سوالاتی در جهت همگرا کردن دیگر بخش های سازمان در جهت تعالی ایجاد نماید تا از این طریق نه تنها مدیران و کارشناسان واحد بازرگانی، بلکه همه رهبران سازمان ملزم به استفاده از مدل های تعالی در کل سازمان شوند.

۲- تعیین جایگاه واحد بازرگانی سازمان در سطوح مختلف از جمله: آغازین، میانه راه و بلوغ یافته. به منظور ایجاد حساسیت دربین رهبران سازمان و اهمیت قائل شدن به موقع جهت انجام پروژه های بهبود در واحد بازرگانی و همچنین مطابقت سطح انتظار ذی نفعان با توانمندی های واقعی واحد بازرگانی، و یا به عبارتی ایجاد تعادل بین خواسته ها و توان عملیاتی واحد بازرگانی از دیگر اهداف مهم در نوع طراحی مدل تعالی بازرگانی می باشد.

۳- ایجاد زمینه مناسب برای توسعه فرهنگ آموزش و آموزش پذیری در سطح واحد بازرگانی و هم در زمینه های افزایش مهارت های تخصصی بازرگانی و هم در زمینه فرایندها از دیگر اهداف مدل می باشد. زیرا تجربه نشان داده است که واحدهای بازرگانی با داشتن فرایندهای بالغ، عقب گرد بسیار کمتری نسبت به سازمان های نابالغ دارند. به ویژه نیروهای بازرگانی در سازمانی که حسی از انسجام مهارت شغلی و زیرساخت های مدیریتی در آن وجود دارد، آسوده تر و خلاق تر هستند.

۴.پرداختن به سرمایه های انسانی به صورت تخصصی در بخش بازرگانی، تشویق به فعالیت در حوزه صادرات، مدیریت موثر سبد محصول و خدمات، تاکید بر تعاملات همه جانبه با محیط بیرونی سازمان، استفاده از ابزارهای نوین در فرایند بازرگانی، قائل شدن اهمیت ویژه برای تحقیقات بازار و مدیریت دانش مشتری، فرمول مناسبی برای افزایش عمر موثر شرکت ها، مخصوصا شرکت های نوآور است. در مدل تعالی بازرگانی، تمام این اجزا با تاکید بر برنامه ریزی، پایش و اندازه گیری و بهبود، که از طریق توسعه و بلوغ فرایندها و روش ها در واحد بازرگانی همراه است، مورد توجه قرار می گیرند.

۵-افزایش سهم بازار، نتیجه ی عوامل بسیاری است که رضایت مشتریان یکی از عوامل محوری آن است. مشتریان علاقه مند به داشتن ارتباط با تامین کنندگانی هستند که در انجام تعهدات خود حسن شهرت دارند. چارچوب مدل تعالی بازرگانی قابلیت برآورد و تخمین نقاط قوت و قابل بهبود را در سازمان افزایش می دهد و تغییر پذیری خلق الساعه فرایندها را کاهش می دهد تا از این طریق امکان ارائه و بررسی پیشنهاد های دقیق تر وبهتر فراهم شود. این مدل همچنین به تحقق اهداف اصلی کیفی کمک می کند.

۶.در مدل، واحد بازرگانی را به سمتی هدایت می کند که فرایندها و عملکرد خود را اندازه گیری و به طور پیوسته بهبود دهند که در این رهگذر بهترین تجارب به دست می آید. چارچوب مدل تعالی بازرگانی اندازه گیری را به عنوان یک ابزار مدیریتی ترویج می دهد. یک واحد بازرگانی با بهره گیری از سوابق جمع آوری شده برای کمک به دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان می تواند بهترین تجارب را شناسایی و به طور گسترده ای به کار گرفته ودر ضمن، تجارب ناموفق را هم کنار بگذارد.

۷-همان گونه که ذکرشد، به منظور معرفی مدل به سازمان ها و تشویق واحد بازرگانی آن ها به استفاده از مدل، از روش مشخص نمودن جایگاه ” سطح بلوغ ” واحد بازرگانی و معرفی میزان پیشرفت یک سازمان در استفاده از مدل، در سطح جامعه در قالب ” جایزه ” استفاده می شود که استفاده از این روش نیز اهدافی را به شرح ذیل به دنبال دارد:

  • ترغیب شرکت ها به ایجاد به موقع واحد تخصصی بازرگانی در مجموعه خود
  • تشویق برای پراهمیت جلوه دادن ارتقاء سطح کیفی مدیریت بازرگانی در کشور با رویکرد رقابت پذیر کردن بنگاه های اقتصادی و جذب حمایت های بیشتر سازمان های دولتی مرتبط به منظور پیشبرد اهداف اقتصاد صادرات محورکشور
  • تشویق استعداد های برتر سطح کشور برای ورود به حوزه بازرگانی سیستماتیک
  • ترغیب شرکت ها به انجام خود ارزیابی های سیستماتیک در حوزه بازرگانی براساس معیارهای مشخص
  • تشویق و ترغیب شرکت ها به همکاری مشترک و تشریک مساعی در طیف گسترده ای از موضوعات مهم و حساس حوزه مدیریت بازرگانی
  • فراهم آوردن امکان تبادل تجربیات موفق بین واحدهای بازرگانی شرکت ها و یادگیری سازمان ها از یکدیگر
  • ارتقاء توانمندی ها و مهارت های جدید ( توسعه دانش) در حوزه مدیریت بازرگانی برای فراهم نمودن شرایط در جهت کمک به رونق اقتصاد دانش محور
  • معرفی و قدردانی از شرکت های برتر در حوزه مدیریت بازرگانی
  • تعیین میزان بلوغ و رتبه واحدهای بازرگانی سازمان به شکل کمی
  • مقایسه واحدهای بازرگانی سازمان های مشابه با یکدیگر و تحلیل روند رشد آن ها در طول زمان
  • شناسایی نواحی قابل بهبود و نقاط قوت و ارائه راهکار و جهت سازی برای چگونگی ادامه رشد واحد بازرگانی
  • ایجاد فضای رقابت سالم برای بهبود واحد بازرگانی بر مبنای یک نظام ارزیابی عملکرد قابل اعتماد

همانطور که مشاهده می کنید مدل تعالی بازرگانی در برگیرنده موضوعاتی است که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر واحد بازرگانی سازمان و دستیابی به اهداف تجاری آن داشته باشد که البته این مدل نیز می بایست همراه با تغییرات فضای کسب و کارها و در راستای بلوغ بیشتر و در دوره های زمانی مشخص مورد بازبینی وبه روزرسانی گردد.

WhatsApp
Print
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn