جایزه ملی تعالی بازرگانی یک رویداد سالانه درحوزه تخصصی مدیریت بازرگانی است که درآن میزان تلاش واحدهای بازرگانی شرکت های ایرانی در زمینه ایجاد، بهسازی و توسعه زیر ساخت های علمی، کاربردی و بکارگیری آن ها در واحد بازرگانی هر سازمان براساس مدل تعالی ( الگوی تعالی بازرگانی) مورد ارزیابی قرار می گیرد.
ارزیابی واحدبازرگانی سازمان ها توسط ارزیابان خبره می باشد.
این جایزه به منظور تشویق سازمان هایی است که با تلاش و هم افزایی کارشناسان و مدیران شاخص خود در حوزه بازرگانی، با بکارگیری مدل تعالی بازرگانی، زمینه ساز توسعه شرکت و موفقیت در بازار شده اند.