مدل تعالی بازرگانی، کاربردهای فراوانی دارد که به صورت خلاصه مهمترین آن ها را می توان به صورت زیر بیان نمود:
- ارائه تصویری واقعی از کیفیت فعالیت های واحد بازرگانی و تعاملات این واحد با دیگر بخش های سازمان
- شناسایی حوزه های قابل تمرکز، جهت بهبود دادن به فعالیت های این واحد
- سازماندهی طرح ها و اقدامات بهبود در قالبی واحد و مشخص
- تشویق به یادگیری از طریق بهینه کاوی داخلی و خارجی
- درک محرک های موثر بر نتایج واحد بازرگانی و کسب و کار سازمان
- مقایسه و تطبیق دادن واحد بازرگانی سازمان ها با یکدیگر و ایجاد زبانی مشترک