معرفی مدل تعالی بازرگانی

مدل تعالی بازرگانی، ساختاری مدیریتی است که با تکیه بر اصول و مفاهیم مشخص و توجه داشتن به معیارهای مشخص و سیستم خود ارزیابی، موجبات پیشرفت و بهسازی واحد بازرگانی سازمان را فراهم می نماید. این مدل ابزاری جهت سنجش میزان استقرار سیستم ها و زیر ساخت های لازم برای تعالی بازرگانی و خود ارزیابی و راهنمایی است که مسیر فعالیت مدیران را برای بهبود عملکرد شناسایی و تعیین می کند.

مدل تعالی بازرگانی به عنوان چارچوبی برای ارزیابی و بهبود مستمر واحد بازرگانی سازمان ها می باشد. این مدل نشان دهنده مزیت های پایداری است که یک واحد بازرگانی سرآمد و متعاقب آن، یک سازمان سرآمد باید به آن ها دست یابد.

مدل تعالی بازرگانی با تعیین جایگاه واحد بازرگانی در مسیر تعالی، ابزاری عملی برای کمک به سازمان ها بوده تا درک صحیحی از کمبودها و نواقص خود در حوزه مدیریت بازرگانی پیدا کرده و نهایتا به خلق راهکار هایی کمک می نماید که در جهت سیستم های مدیریتی مناسب به کار می رود.

به عبارت دیگر، این مدل مدیران واحد بازرگانی هر سازمان را در مسیری قرار می دهد که به صورت مستمر، خود و مجموعه تحت نظر خود را ارزیابی نموده و اقدام به کشف نقاط قوت و نقاط قابل بهبود خود نمایند و در این مسیر، برنامه هایی برای بهبود مستمر واحد بازرگانی تهیه و به مدیران ارشد خود ارائه و در جهت انجام آن تلاش نمایند ونیز از طریق ارزیابی های دوره ای که توسط ارزیابان خبره خارج از سازمان انجام می شود، میزان دست یابی به موفقیت های آن ها بر اساس مدل، مشخص و به همان اندازه مورد تشویق قرار می گیرند.

در طراحی مدل تعالی بازرگانی که بر اساس مدل های مطرح تعالی، از جمله مدل EFQM شکل گرفته است، مرحله تشویق آن با برگزاری رویدادی تحت عنوان ” جایزه ملی تعالی بازرگانی” به صورت مشخص در یک مقطع زمان انجام می شود.

در مجموع، می توان گفت که مدل تعالی بازرگانی یک تکنیک مدیریتی است که با تمرکز بر حوزه ارزیابی و کنترل واحد بازرگانی سازمان ها و تشویق سرمایه های انسانی مرتبط، سعی در بهبود مستمر واحدهای بازرگانی به سمت تعالی را دارد.

تعیین اهداف و شاخص ها، مقایسه وضع موجود با اهداف و شاخص ها، درک نواقص، کمبودها، عقب ماندگی ها و درنهایت تلاش برای اصلاح و تشویق جهت اجرای آن ها به صورت مستمر، ماهیت اصلی مدل می باشد. شکل زیر روش کلی کار مدل تعالی بازرگانی را نشان می دهد.

این مدل، نقش و روش تشویق و پاداش را برای بهبود عملکرد و استمرار چرخه ی مدل، به عنوان یکی از ارکان اصلی مدل در نظر گرفته و اعتقاد دارد به این که، وضوح نقش و ماموریت ها به همراه دانش و مهارت و شایستگی ها در محیط مساعد و نقدپذیر، با ارزش های تعریف شده و مشخص و مقوله پاداش، منجر به عملکرد مناسب خواهد شد(فرمول زیر) و در صورتی که یکی از موارد مذکور مغفول و یا نادیده گرفته شود، منجر به بهبود عملکرد نخواهد گشت.

گر مسیر دستیابی به مدل تعالی بازرگانی به مثابه یک سفر در نظر گرفته شود، می توان بیان کرد که، تعالی بازرگانی نقش مقصد سفر، مدل تعالی بازرگانی وسیله ای برای آن سفر، و میزان باور مدیران به اهمیت پیاده سازی این مدل، و همراهی و سخت کوشی کارشناسان در پیاده سازی آن نیز به عنوان سوخت اصلی تلقی می شوند؛ همچنین افزایش رشد تحولات در واحد بازرگانی، مدیریت بهینه و خروجی آن واحد نیز، به عنوان فضای واقعی آن سفر به حساب می آیند.

WhatsApp
Print
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn