واحد بازرگانی یک سازمان، جهت خود ارزیابی و سنجش خود با سایر واحد بازرگانی سازمان ها، نیاز به داشتن ابزاری ویژه، مناسب و ساختار یافته مدیریتی است که این ابزار، نیاز به معیارها و زیر معیارهایی دارد و این معیارها هسته و قلب مدل هستند و مبنای ارزیابی در یک سازمان قرار میگیرند. از این رو به صورت کلی می توان گفت که معیارهای مدل تعالی بازرگانی در سه بخش اصلی طراحی شده است که عبارتند از: ۱-راهبردها ۲-توانمندسازها ۳-نتایج. و سه بخش مذکور دارای ۱۱ معیار و ۴۲ زیر معیار می باشد. هریک از این معیارها درصدی از ارزش کل وزن(۱۰۰%) و کل امتیاز(۱۰۰۰ امتیاز) را در مدل به خود اختصاص می دهند