اجزای اصلی، ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین و معیارهای مدل مدل تعالی بازرگانی

مدل تعالی بازرگانی، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شکل(۲-۳) کلیات این مدل را نشان می‌دهد و در ادامه هریک توضیح داده خواهد شد.

ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین[۱] مدل:

ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین مدل، فارغ از توجه به سن و اندازه سازمان‌ها و واحد بازرگانی آن‌ها،

در کلیه سازمان‌ها کاربرد داشته و از مدل تعالی بازرگانی حمایت می‌نماید. در ادامه فصل، مطالب مذکور به‌طور کامل تشریح می‌شوند.

معیارهای مدل:

واحد بازرگانی یک سازمان، جهت خودارزیابی و سنجش خود با سایر واحد بازرگانی سازمان‌ها، نیاز به داشتن ابزاری ویژه، مناسب و ساختار یافته مدیریتی است که این ابزار، نیاز به معیارها و زیر معیارهایی دارد و این معیارها هسته و قلب مدل هستند و مبنای ارزیابی در یک سازمان قرار می‌گیرند. از این رو در فصل ۳ به طور مفصل دراین‌باره شرح داده خواهد شد. اما به صورت کلی می‌توان گفت که معیارهای مدل تعالی بازرگانی در سه بخش اصلی طراحی شده است که عبارت‌اند از: ۱-راهبردها ۲-توانمندسازی‌ها ۳-نتایج. و سه بخش مذکور دارای ۱۱ معیار و ۴۲ زیر معیار می‌باشد. هریک از این معیارها درصدی از ارزش کل وزن(۱۰۰%) و کل امتیاز(۱۰۰۰ امتیاز) را در مدل به خود اختصاص می‌دهند. شکل کلی مدل تعالی بازرگانی و درصد امتیازبندی آن در شکل (۲-۴) ترسیم شده است.

[۱] Fundmental Concepts

WhatsApp
Print
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn

سایر مقالات

فصل 4

منطق RADAR

 استفاده از یک منطق مشترک در خودارزیابی سازمان‌ها مثل منطق RADAR این مزیت فوق‌العاده را دارد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا از نتایج بهترین

توضیحات بیشتر »