ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین مدل تعالی بازرگانی

مدل تعالی بازرگانی مبتنی بر مفاهیم بنیادین و اساسی است که به عنوان ۸ اصل در مدل مطرح می‌باشد و در صورت به‌کارگیری و انطباق واحد بازرگانی با این مفاهیم، نه تنها واحد بازرگانی بلکه کل سازمان عاید منافع قابل‌توجهی خواهد ‌شد. اما دستیابی به سطح بلوغ و کمال این مفاهیم، نیاز به تعهد فراگیر مدیران بازرگانی و مدیریت سازمان‌ها به این اصول بنیادین و پذیرفتن کامل آن‌ها دارد. به عبارتی می‌توان گفت، سازمان‌هایی که قدم در راه تعالی می‌گذارند، می بایست به این اصول اعتقاد و باور عمیق پیدا کنند تا در مسیر تعالی موفق شوند.

سازمانی که قرار است وارد فرایند این مدل شود باید در اولین گام با یک ارزیابی ساده و اولیه به این سؤال پاسخ دهد که در چه مرحله‌ای از بلوغ سازمانی جهت تحقق این مفاهیم بنیادین قرار دارد که تعیین این جایگاه می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به سطوح بالای بلوغ این مفاهیم در آینده باشد.

مفاهیم بنیادین و اساسی در مدل تعالی بازرگانی در هر سازمان در سه سطح طبقه‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از: مرحله آغازین، میانه راه و سطح بلوغ و کمال که در ادامه به ویژگی‌های هر سطح اشاره خواهد شد.

نخست مفاهیم بنیادین مدل به صورت ذیل معرفی و در ادامه توضیح داده می‌شوند. این اصول و مفاهیم عبارت‌اند از:

  • نتیجه گرایی و دستیابی به نتایج متوازن
  • ارزش‌آفرینی برای مشتریان
  • رهبری دوراندیش و الهام‌بخش و ثبات در مقاصد
  • مدیریت مبتنی بر فرایندها و واقعیات
  • موفقیت از طریق مشارکت کارکنان و توسعه منابع انسانی تخصصی واحد بازرگانی
  • پرورش خلاقیت و نوآوری
  • توسعه شراکت‌های ثمربخش
  • پایبندی به مسئولیت اجتماعی شرکت

شکل( ۲-۷) نحوه تعامل این مفاهیم بنیادین را نشان می‌دهد.

WhatsApp
Print
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn

سایر مقالات

فصل 4

منطق RADAR

 استفاده از یک منطق مشترک در خودارزیابی سازمان‌ها مثل منطق RADAR این مزیت فوق‌العاده را دارد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا از نتایج بهترین

توضیحات بیشتر »