معیار نتایج فروش نشاندهندهی این است که عملکرد واحد بازرگانی و همچنین تعامل این واحد با سازمان در ارتباط با جاریسازی موفق استراتژیها، خطمشیهای پشتیبان و همچنین اجرای سامانهها و فرایندها در جهت پاسخگویی به نیازها و انتظارات ذینفعان کلیدی، به چه دستاوردهای مالی از طریق فروش محصولات و خدمات دست یافتهاند.
واحد بازرگانی بهمنظور تحقق اهداف و بهبود دستاوردهای کلیدی استراتژیک و شاخصهای کلیدی فروش (مالی) مرتبط با رویکردها فرایندها را در دورههای زمانی مناسب اندازهگیری و تحلیل مینماید.
استفاده از شاخصهای مالی، مشهودترین روش اندازهگیری میزان موفقیت واحد بازرگانی یک سازمان در تحقق یافتن اهداف استراتژیک این واحد میباشد که متناسب با اهداف و نوع فعالیتهای یک سازمان، نمونههایی از این شاخصها را میتوان به شرح ذیل نام برد:
- میزان فروش کل محصولات و خدمات
- روند صعودی یا نزولی فروش ( به تفکیک محصولات و خدمات)
- درصد سود خالص از فعالیتهای مرتبط با فروش محصولات و خدمات ( به تفکیک محصولات و خدمات)
- میزان فروش محصولات و خدمات مرتبط با فرایند تجاریسازی نوآوریهای سازمان
- روند صعودی یا نزولی میزان مالی (درآمد) سهم بازار محصولات و خدمات ( به تفکیک محصولات و خدمات)