تعالی واژه ایست که در علم مدیریت بهطور مکرر، شنیده میشود. تعالی از منظر بسیاری از اندیشمندان علم مدیریت به معنای تکامل، پیشرفت و بهبود میباشد.
همانگونه که انسانها میتوانند از طریق اعمال خود به تعالی برسند، سازمانها[۱] نیز قادرند به تعالی دست یابند و با ایجاد و تقویت فرهنگ متعالی بودن، راههای دستیابی به موفقیت را بگشایند. البته چالشهایی نظیر بحرانهای اقتصادی، تغییرات مداوم و افزایش سرعت رقابت در فضای کسبوکار شرایط غیرقابلپیشبینی و بینهایت متغیری را پیش روی مدیران سازمانها قرار داده و آنها را با یک محیط ناپایدار مواجه ساخته است.
حال این پرسش به ذهن میآید که آیا در چنین شرایطی تلاش برای رسیدن به تعالی و ایجاد یک سازمان متعالی میتواند بهعنوان یک هدف اصلی در سازمانها مطرح و دنبال شود؟
پاسخ آن است که نهتنها رویکرد تعالی محور، راز موفقیت سازمانهاست بلکه سازمانهایی که به این رویکرد توجهی ندارند محکوم به شکست خواهند بود. در این راستا تحقیقها و مشاهدههای بسیاری وجود دارد که بیانکنندهی این است که تنها راه پیشرفت و بهبود سازمانها در شرایط ناپایدار، تلاش جهت ایجاد و تشکیل یک سازمان متعالی ست.
پذیرش برنامه توسعه فرهنگ[۲] تعالی در سازمان، یک تصمیم استراتژیک[۳] محسوب میشود. وجود برنامههایی برای دستیابی به تعالی و تعریف پروژهها و انجام اقدامات مرتبط با پیشرفت، در این مسیر مبنای اصلی برای توسعه پایدار و مؤثر دریک سازمان است. بهعبارتیدیگر میتوان بیان کرد که هیچ سازمانی بهبودیافته و پایدار نخواهد شد و یا از خوب به عالی نخواهد رسید مگر با پذیرش فرهنگ تعالی در آن سازمان.
کسبوکارهایی[۴] که بهدرستی و با برنامهریزی صحیح، الگوهای تعالی را در سازمان خود جاری ساخته ونیز همیشه به دنبال فرصتی برای بهبود[۵] و خلاقیت[۶] هستند بهخوبی دریافتهاند که جهان هرگز متوقف نمیشود. بدین منظور، آنان از نتایج اجرای مدلهای تعالی که مهمترین آن تصمیمگیری سریع و بهینه و نیز قابلیت اجرای تصمیمها بهصورت مؤثر[۷] میباشد، بهرهمند شده و درنهایت در واکنش به تغییرات بنیادی محیط بیرونی و داخلی بهندرت با مشکل مواجه میگردند.
اما اینکه جایگاه مدلهای تعالی در بین انواع ابزارها[۸] و تکنیکهای مدیریتی[۹] که در تلاشاند تا به توسعه و ارتقاء سازمانها کمک کنند چیست و چگونه باید از آنها بهرهبرداری نمود تا صاحبان کسبوکارها در میان انبوهی از این ابرازهای مدیریتی سردرگم نشوند، موضوعی ست که در ادامه فصل به آن پرداخته میشود.
[۱] Organisations
[۲] Culture
[۳] Strategic Decision
[۴] Businesses
[۵] Improvement
[۶] Innovative
[۷] Effective
[۸] Tools
[۹]Management Techniques