سطوح مختلف سرآمدی در مفاهیم بنیادین مدل تعالی بازرگانی

مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل تعالی بازرگانی، بیانگر اهداف و ایده آل‌هایی هستند که واحدهای بازرگانی سازمان‌های برتر به آن‌ها اعتقاد داشته و سعی در رسیدن به آن را دارند.

طبیعی است که رسیدن به این ایده آل‌ها برای سازمان‌هایی که در جستجوی سرآمدی هستند، کاری آسان نخواهد بود و مستلزم عبور از مراحل مختلفی است. برای اینکه سازمان‌های علاقه‌مند به پیاده‌سازی این مدل بتوانند وضعیت خودشان را از لحاظ میزان دستیابی به این مفاهیم بنیادین بسنجند، هر کدام از این مفاهیم به سه سطح تقسیم شده‌اند:

  1. ۱. مرحله آغازین: در این مرحله واحد بازرگانی سازمان حرکت خود را برای پیاده‌سازی مفاهیم مذکور به تازگی آغاز کرده ولی پیشرفت چشمگیری در این کار حاصل نشده است.
  2. ۲. میانه راه: در این مرحله واحد بازرگانی سازمان می‌تواند شواهد زیادی را ارائه کند که به موفقیت‌هایی در عمل، در خصوص مفاهیم مذکور دست یافته و برنامه‌ها، اهداف و روش‌هایی را برای دستیابی کامل به آن مفاهیم تهیه کرده است.
  3. ۳. سطح بلوغ و کمال: در این مرحله مفاهیم مذکور به خوبی در تمام واحد بازرگانی سازمان پیاده‌سازی، اجرا و نهادینه شده است. و این واحد به‌تمامی خواسته‌های مدل تعالی بازرگانی در خصوص مفاهیم مذکور به صورت روشی سیستماتیک، دست یافته و مسیر رشد خود را در به‌کارگیری و توسعه این مفاهیم طی خواهد کرد.

 

 

در جدول( ۲-۲) سطوح مختلف سرآمدی برای هرکدام از مفاهیم هشتگانه در مدل تعالی بازرگانی به‌طور کامل تشریح شده است.

 

  ردیف ارزش آغازین مرحله آغازین میانه راه سطح بلوغ و کمال
۱ نتیجه گرایی تمامی‌ذینفعان مرتبط شناسایی شده‌اند نیازهای[۱] ذینفعان به روشی ساخت یافته[۲] ارزیابی شده‌اند مکانیزم شفافی برای ایجاد توازن میان انتظارات[۳] ذینفعان وجود دارد.
۲ ارزش‌آفرینی برای مشتریان رضایت‌مندی مشتری ارزیابی شده است اهداف میان مدت و کوتاه به نیازها و انتظارات مشتری مرتبط شده‌اند میزان وفاداری[۴] مشتری، تحقیق می‌شود پیشران‌های کسب و کار سازمان برای رضایت‌مندی مشتری و موارد مرتبط با وفاداری مشتری درک و اندازه‌گیری شده و بر مبنای آن عمل می‌شود.
۳ رهبری دوراندیش و الهام‌بخش و ثبات در مقاصد چشم‌انداز[۵] و مأموریت[۶] تعریف‌شده‌اند خط‌مشی، کارکنان و فرآیندها هم‌راستا بوده و یک مدل برای رهبری وجود دارد در تمامی سطوح سازمانی ارزش‌های مشتری و الگوی اخلاقی وجود دارد.
۴ مدیریت مبتنی بر فرآیندها و واقعیت‌ها فرآیندها برای رسیدن به نتایج مطلوب طراحی شده‌اند. داده‌ها و اطلاعات مقایسه‌ای ( مقایسه شده) برای تعیین اهداف میان‌مدت چالش‌برانگیز استفاده می‌شوند. سازمان قابلیت فرآیند خود را کاملاً درک کرده و از آن برای بهبود عملکرد استفاده می‌کند.
۵ موفقیت از طریق مشارکت کارکنان و توسعه منابع انسانی کارکنان پذیرفته‌اند که مسائل به آن‌ها تعلق دارد و آن‌ها برای حل مسائل پاسخ‌گو هستند کارکنان برای دستیابی به اهداف درازمدت سازمان نوآور و خلاق هستند. کارکنان برای انجام کارها توانمند[۷] شده‌اند و دانش و تجارب خود را در سطح وسیعی منتشر کرده و به اشتراک می‌گذارند.
۶ پرورش خلاقیت و نوآوری فرصت‌های بهبود شناسایی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. تک‌تک افراد بهبود مستمر را به عنوان یک هدف دراز مدت پذیرفته‌اند. بهبود و نوآوری موفق کاملاً در سازمان گسترده و با آن یکپارچه و آمیخته شده است.
۷ توسعه شراکت‌های ثمربخش فرآیندی برای انتخاب و مدیریت تأمین‌کنندگان[۸] وجود دارد. بهبود و موفقیت‌های تأمین‌کنندگان مورد تقدیر قرار گرفته و شرکای خارجی کلیدی شناسایی شده‌اند. سازمان و شرکای کلیدی‌اش به یکدیگر وابسته‌اند و طرح‌ها و خط‌مشی‌ها به کمک هم و بر مبنای دانش مشترک[۹] ایجاد می‌شوند.
۸ پایبندی به مسئولیت اجتماعی شرکت قوانین و مقررات درخواست شده درک و رعایت می‌شوند. سازمان مشارکت فعال در جامعه دارد. انتظارات اجتماعی از سازمان اندازه‌گیری شده و بر مبنای آن‌ها عمل می‌شود.

جدول( ۲-۲) سطوح مختلف سرآمدی برای مفاهیم هشتگانه مدل تعالی بازرگانی

 

 

[۱] Needs

[۲] strutured

[۳] Expectations

[۴] Loyalty

[۵] Vision

[۶] Mission

[۷] Empowered

[۸] suppliers

[۹] shared knowledge

WhatsApp
Print
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn

سایر مقالات

فصل 4

منطق RADAR

 استفاده از یک منطق مشترک در خودارزیابی سازمان‌ها مثل منطق RADAR این مزیت فوق‌العاده را دارد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا از نتایج بهترین

توضیحات بیشتر »