سطح یک – گواهی تعهد به تعالی

این سطح برای واحد بازرگانی سازمان‌هایی طراحی شده است که در ابتدای مسیر خود به سوی تعالی هستند. در این سطح هدف بر این است که واحدهای بازرگانی عملکرد فعلی خود را درک نموده تا بتوانند اولویت‌های بهبود را تعیین کنند. بدین منظور، یک فرایند ۲ مرحله‌ای پیش روی واحد بازرگانی قرار دارد.

در مرحله اول از واحد بازرگانی خواسته می‌شود تا با تکمیل پرسشنامه، یک خودارزیابی کامل نسبت به عملکرد خود در قبال مدل به دست آورد. برونداد این مرحله از کار، مشخص شدن تعداد نواحی بهبود، برای آن واحد است.

در مرحله دوم، واحد بازرگانی باید بتواند نشان دهد که اقداماتی جهت بهبود انجام داده و یک برنامه بهبودی که مبتنی بر خودارزیابی باشد را نیز پیاده‌سازی نموده است.

این فرایند طی یک بازدید توسط کارشناسان ارزیابی که به طور کامل آموزش دیده‌اند، انجام و صحه‌گذاری خواهد شد.

شرایط دریافت گواهی تعهد به تعالی:

واحدهای بازرگانی دریافت کننده ” گواهی تعهد به تعالی” باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • در سطح مدیریت ارشد و مدیران میانی واحد، آشنایی مناسبی با مدل تعالی بازرگانی، مفاهیم و معیارهای آن وجود داشته باشد. برای این منظور بایستی یک نفر از میان مدیریت ارشد و یا مدیران میانی واحد، به عنوان مدیر تعالی بازرگانی منصوب و دوره‌های آموزشی مرتبط با مدل تعالی بازرگانی را برگزار نماید.
  • بر اساس یکی از رویکردهای معرفی‌شده در مدل تعالی بازرگانی، خودارزیابی انجام شده باشد به نحوی که نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود، شرایط استخراج را داشته باشند و همچنین در زمان ارسال گزارش، از آخرین خودارزیابی بیش از یک سال نگذشته باشد.
  • تعهد مدیر بازرگانی سازمان به اجرای برنامه‌های بهبود و انجام خودارزیابی‌های دوره‌ای در چارچوب مدل تعالی بازرگانی مشهود باشد.
  • برنامه‌های بهبود حاصل از خودارزیابی استخراج و اولویت‌بندی شده باشند.
  • برنامه‌های بهبود حاصل از خودارزیابی به اجرا گذارده شوند.
WhatsApp
Print
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn

سایر مقالات

فصل 4

منطق RADAR

 استفاده از یک منطق مشترک در خودارزیابی سازمان‌ها مثل منطق RADAR این مزیت فوق‌العاده را دارد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا از نتایج بهترین

توضیحات بیشتر »