سطح سه – تندیس‌های بلورین، سیمین و زرین

این سطوح برای واحد بازرگانی سازمان‌هایی در نظر گرفته شده که سطح یک و سطح دو را سپری کرده و در سطح بلوغ و کمال می‌باشند. سطح بلوغ و کمال این‌گونه شرکت‌ها بر اساس امتیازهای کسب شده به سه دسته قسمت‌بندی می‌شود که حدنصاب و شرایط دستیابی به دسته‌های مختلف، توسط شورای راهبری تعیین و از طریق دبیرخانه اطلاع‌رسانی می‌گردد.

شرایط دریافت تندیس:

واحدهای بازرگانی دریافت کننده ” تندیس” باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • اظهارنامه در موعد مقرر به دبیرخانه تحویل شده باشد.
  • یک نفر از میان مدیریت ارشد و مدیران میانی واحد به عنوان مدیر تعالی بازرگانی منصوب‌شده باشد.
  • فرایند خودارزیابی در سازمان به‌طور سیستماتیک نهادینه شده و در زمان ارسال اظهارنامه، از آخرین خودارزیابی بیش از یک سال نگذشته باشد.
  • تدوین، توسعه، اولویت‌بندی و جاری‌سازی برنامه‌های بهبود، مبتنی بر نتایج حاصل از خودارزیابی صورت گرفته باشد.
  • تعادل بین امتیاز توانمندساز‌ها و نتایج وجود داشته باشد. بدان معنا که اختلاف امتیاز توانمندساز‌ها و امتیاز نتایج از ۱۰% امتیاز کل سازمان بیشتر نباشد.
  • همه مفاهیم بنیادین تعالی بازرگانی دارای مصادیق بارز و آشکار باشند و در مورد مفاهیم بنیادین یا عملکرد واحد بازرگانی، انعکاس منفی بارز و آشکار در اذهان ذینفعان مشهود نباشد.
  • روند بهبود قابل ملاحظه یا عملکرد خوب پایدار، حداقل طی سه سال اخیر قابل ارائه باشد.
  • واحد بازرگانی به سطحی از بلوغ رسیده باشد که از طریق بهینه کاوی‌های بیرونی، اعم از فرایندها و شاخص‌های عملکردی، درصدد کسب بهبود باشد.
  • جهت دستیابی به تندیس بلورین، واحد بازرگانی متقاضی باید در اغلب نتایج کلیدی با بهترین واحد بازرگانی سازمان‌های ایرانی در کلاس خود قابل مقایسه باشد.
  • جهت دستیابی به تندیس سیمین، واحد بازرگانی متقاضی باید در اغلب نتایج کلیدی با واحد بازرگانی سازمان‌هایی در کلاس جهانی مقایسه باشد.
  • جهت دستیابی به تندیس زرین، واحد بازرگانی متقاضی باید در اغلب نتایج کلیدی با واحد بازرگانی سازمان‌هایی در کلاس جهانی مقایسه باشد و نقش الگو در سطح ملی داشته و در بسیاری از فرایندها توسط دیگر واحد بازرگانی سازمان‌های ایرانی مورد الگوبرداری قرارگرفته باشد.

لازم به ذکر است که واحد بازرگانی سازمان‌هایی که برای نخستین بار در فرایند جایزه ملی تعالی بازرگانی حضور می‌یابند، یا در دوره‌های قبل شرکت کرده‌اند ولی موفق به دستیابی به هیچ یک از سطوح تعالی در مدل تعالی بازرگانی نشده‌اند، توصیه می‌شود که برای یکی از سطوح گواهی تعهد به تعالی یا تقدیر برای تعالی، مجدداً شرکت نمایند.

در صورتی که این واحدهای بازرگانی علاقه‌مند به حضور در سطح تندیس‌ها باشند، ضروری است که گزارشی که در برگیرنده اطلاعاتی در ارتباط با فرایند آموزش‌های مرتبط با تعالی بازرگانی، اجرای فرایند خودارزیابی، استخراج، اولویت‌بندی و اجرای برنامه‌های بهبود است، تهیه و حداکثر تا ۲ ماه قبل از آخرین مهلت تحویل اظهارنامه، آن را به دبیرخانه تحویل دهند.

متقاضیانی که به حدنصاب تندیس‌ها دست نیابند، در صورتی که شرایط دریافت ” تقدیر برای تعالی” و ” گواهی برای تعالی ” را احراز کنند، تقدیرنامه یا گواهی‌نامه به آن‌ها اعطا خواهد شد.

WhatsApp
Print
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn

سایر مقالات

فصل 4

منطق RADAR

 استفاده از یک منطق مشترک در خودارزیابی سازمان‌ها مثل منطق RADAR این مزیت فوق‌العاده را دارد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا از نتایج بهترین

توضیحات بیشتر »