معیار نتایج مشتری

معیار نتایج مشتری، نگرش‌ها و برداشت‌های مشتریان از خدمات و محصولات ارائه شده به آن‌هاست و ممکن است از طریق منابع مختلفی ازجمله: نظرسنجی، گروه‌های کانونی، رتبه‌بندی‌ها، تقدیر و تشکرها و شکایات به دست آید و در دوره‌های زمانی مناسب، نیز اندازه‌گیری و تحلیل گردد.

این نتایج درک روشنی از اثربخشی جاری‌سازی موفق استراتژی، خط‌مشی‌های پشتیبانی و فرایندهای سازمانی مرتبط با نیازها و انتظارات مشتریان ارائه می‌کند. همچنین این معیار بر تعداد و انواع مشتریان و روندهای افزایشی یا کاهشی مشتریان تمرکز نموده و بر میزان کیفیت و نحوه‌ی مدیریت مشتریان و پاسخ‌گویی به آن‌ها تأکید دارد. زیر معیارهای معیار نتایج مشتری موارد به شرح ذیل می‌باشد:

۱۱-۱-شاخص‌های برداشتی

۱۱-۲-شاخص‌های عملکردی

۱۱-۳-شاخص‌های کلیدی

۱۱-۱-شاخص‌های برداشتی:

این زیر معیار نمایانگر تصورات و استنباط‌های مشتریان نسبت به سازمان است که از روش‌هایی مانند نظرسنجی از مشتریان، گروه‌های متمرکز (کانونی)، امتیازدهی توسط فروشندگان، رتبه‌بندی فروشندگان و بررسی تقدیرها و شکایات و مصاحبه‌های ساخت یافته و… به دست می‌آید.

متناسب با اهداف و نوع فعالیت یک سازمان، نمونه‌هایی از این زیرمعیارها (شاخص‌ها) در قالب کلی عبارت‌اند از:

  • شهرت و تصویر سازمان
  • تحویل محصولات و خدمات
  • خدمات و پشتیبانی مشتریان
  • روابط و تعامل فعال با مشتریان
  • وفاداری مشتریان

موارد ذیل نیز، نمونه‌هایی از اجزاء موارد مذکور می‌باشند.

  • قابلیت دسترسی
  • شفافیت
  • انعطاف‌پذیری
  • رفتار فعالانه و آینده‌ساز واحد بازرگانی با مشتری
  • پاسخ‌گو بودن
  • شهرت
  • خوش‌نامی
  • تجربه به‌یادماندنی
  • ارزش ادراک‌شده
  • کیفیت پاسخ‌گویی
  • رسیدگی به شکایات
  • اطلاع‌رسانی و در دسترس بودن اطلاعات موردنیاز مشتری
  • قابلیت‌ها و رفتار واحد بازرگانی با مشتری
  • فروش و پشتیبانی پس از فروش
  • مشاوره و حمایت
  • بروشور و مستندات فنی تهیه شده برای مشتری
  • رسیدگی به شکایات مشتری
  • تأمین ضمانت و گارانتی
  • پشتیبانی فنی
  • زمان پاسخ‌گویی
  • تمایل به معرفی و توصیه سازمان به دیگران
  • تمایل به خرید سایر محصولات و خدمات سازمان
  • تصمیم به خرید مجدد
  • نحوه تحویل خدمات و کالا از لحاظ زمان، کیفیت و …

۱۱-۲-شاخص‌های عملکردی:

این شاخص‌ها، زیرمعیارهای داخلی هستند که توسط سازمان به‌منظور پایش، درک، پیش‌بینی و بهبود عملکرد سازمان نسبت به مشتریان و پیش‌بینی تصورات مشتریان بیرونی نسبت به سازمان استفاده می‌شوند و بیانگر میزان کارایی و اثربخشی رویکردها هستند.

متناسب با اهداف و نوع فعالیت یک سازمان، نمونه‌هایی از این زیرمعیارها (شاخص‌ها) در قالب کلی عبارت‌اند از:

  • تعداد تقدیرنامه ها
  • کاندیدا شدن سازمان و واحد بازرگانی برای دریافت جوایز
  • پوشش رسانه‌ای
  • اطلاع‌رسانی
  • تعداد شکایات
  • طول مدت ارتباط با مشتری
  • تناوب و ارزش پولی سفارشات مشتری
  • نگهداری و حفظ مشتری

۱۱-۳-شاخص‌های کلیدی:

این زیر معیار نشان می‌دهد که حاصل تعامل واحد بازرگانی و دیگر بخش‌های سازمان در دستیابی به اهداف واحد بازرگانی و در جهت پاسخ‌گویی به نیازها و انتظارات ذی‌نفعان کلیدی، به چه دستاوردها و نتایجی در حوزه مشتریان دست یافته است و آن‌ها را در دوره‌های زمانی مشخص اندازه‌گیری و تحلیل می‌نماید.

متناسب با اهداف و نوع فعالیت یک سازمان، نمونه‌هایی از این زیرمعیارها (شاخص‌ها) در قالب کلی عبارت‌اند از:

  • تعداد مشتریان
  • روندهای افزایشی و کاهشی تعداد مشتریان
  • سطح‌بندی مشتریان بر اساس انواع شرایط محیط کسب‌وکار و بازار
  • میزان ارزش پولی کسب شده از مشتری در طول مدت ارتباط مشتری با سازمان
  • تعداد فروش‌های مجدد
WhatsApp
Print
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn

سایر مقالات

فصل 4

منطق RADAR

 استفاده از یک منطق مشترک در خودارزیابی سازمان‌ها مثل منطق RADAR این مزیت فوق‌العاده را دارد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا از نتایج بهترین

توضیحات بیشتر »